Leren in de Metropo(o)lder is een landelijk educatieprogramma waarin lokale architectuurcentra ruimtelijke ontwerpvragen van échte opdrachtgevers koppelen aan jongeren. Het doel is dat jongeren en professionals van elkaar leren.
Leren in de Metropo(o)lder is een landelijk educatieprogramma waarin lokale architectuurcentra ruimtelijke ontwerpvragen van échte opdrachtgevers koppelen aan jongeren. Het doel is dat jongeren en professionals van elkaar leren.
Leren in de Metropo(o)lder maakt jongeren bewust en enthousiast om na te denken over de omgeving waarin ze leven. Ze maken kennis met professionals die dealen met ruimtelijke opgaven, zoals de woningmarktcrisis of de klimaatopgave. Een ontwerpopdracht wordt niet zomaar verzonnen, maar komt voort uit een onderzoeksvraag van de opdrachtgever.
Hoe ziet een project eruit?
Van een pressure cooker van 1,5 uur tot een werklab van een aantal weken: de vorm waarin jongeren aan het werk gaan is aanpasbaar.
Met wie doen we dit?
* Een groep jongeren, bijvoorbeeld via een middelbare school of jongerenplatform
* Een opdrachtgever, zoals een ambtenaar, beleidsmaker, ondernemer of specialist
* Een vraagstuk uit de omgeving, zoals de woningmarktcrisis
* Jonge ontwerpers die als rolmodellen dienen, zoals architecten of fotografen
Lees meer